lite ditt och datt

Det känns som fredag.. och när man kommer på att det faktiskt bara är torsdag känns helgen så långt borta.

Jag kommer nog bara jobba några timmar imorn och åka hem för att möta upp min mor så att vi tillsammans kan gå och hämta lilldamen från dagis. Mamma får agera lite lekkamrat till Lea så kan jag jobba lite hemifrån med diverse grejer. Bra plan.

Vi ska ha barnvakt i helgen, och redan nu saknar jag mitt lilla lilla barn. Hon ska sova över hos sin farmor medan jag och J har lite middag här hemma.

Lea har blivit jätteduktig med sitt språk, hon utvecklas jättefort nu när hon kommit på hur det fungerar. Säger tack vid varje tillfälle hon får något (väluppfostrad), svarar på tilltal, oftast ja eller nej, men det är en början, vi kan i alla fall förstå vad det är hon vill, det är ett stort steg i vår kommunikation till varandra. Hon lär sig alla namn på löpande band nu. Mormor och Linda (gudmor) är favvonamnen för närvarande. Förutom mamma och pappa givetvis.

Jag älskar mitt barn mer än något annat på jorden. Det är så stort, går inte att förklara.

Ett stort steg som vi har tagit denna vecka är att vi hittade en bok som hon fastnade för, den heter "Bebis arg", den handlar om en bebis som vill leka med en sax som han hittar, mamman tar den och förklarar att det är farligt, ajaj. Bebisen blir arg och mamman blir då arg tillbaka, men att det inte var farligt och att de sedan kramas, alltså ett vanligt förlopp i ett vanligt liv. Vi läste den gång på gång och vi kramades som bebisen och mamman gjorde i boken och hon började förstå innebörden av bokens handling, detta har alltså resulterat i att hon förstår om jag som mamma blir arg, eller i alla fall frågar henne när hon inte lyssnar på mig "ska mamma behöva bli arg på dig", då skakar hon på huvudet och säger nej, så lyssnar hon därefter. Hon är jätteduktig och börjar förstå handlig och konsekvens. Fantastiskt att se och få ta del av, en människa som tar sina steg in i språkets värld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0